29 jun Waarom de natte vinger Wi-Fi methode niet werkt
Toen ik net begon met het installeren van Wi-Fi gebruikte ik de ‘natte vinger methode’, dit betekent dat ik op verschillende (in mijn oogopzicht) logische plekken wat access points installeerde. De verbinding testte ik dan met mijn telefoon of laptop; ik liep wat door het gebouw heen om te kijken of ik overal een goed Wi-Fi signaal binnenkreeg. Prima werkwijze toch? Nou. Niet bepaald. Het kwam vaak voor dat niet alles goed gedekt was waardoor ik hier en daar extra access points moest plaatsen, dit kost natuurlijk extra tijd en de klant is er ook niet bepaald blij mee. Ik ging op zoek naar een betaalbare oplossing en kwam terecht bij TamoGraph van Tamosoft.
TamoGraph Site Survey is de ideale oplossing voor Wi-Fi metingen
Ook kreeg ik weleens te horen dat klanten niet blij waren met de onjuiste offertes. Ik adviseerde bijvoorbeeld om vier access points te plaatsen, terwijl er in de praktijk één of twee extra bij moesten. Dit betekende voor de klant dat hij extra moest betalen, dit is natuurlijk niet iets waar je de klant blij mee maakt. Via een collega ben ik in aanraking gekomen met ‘Tamosoft’, één van hun producten was een perfecte oplossing voor de problemen die ik hiervoor had. Deze oplossing is de ‘TamoGraph Site Survey’, deze software tool gaf mij de mogelijkheid om het gebouw van de klant virtueel na te bootsen. In deze virtuele omgeving is het mogelijk om access points te plaatsen en zo te zien of het bereik goed is. Wat nog belangrijker was, ik kon nu ook zien welke keuzes ik moest maken om de access points op elkaar af te stemmen als er bijvoorbeeld geen Wi-Fi Controller aanwezig was.
TamoGraph Site Survey geeft u een goed inzicht van uw wifi bereik
Het was nu ook mogelijk om bij grotere projecten het bestaande draadloze netwerk van de klant te meten en het daarna aan te passen voordat de klant mij dit verzocht om te doen.
Later ging ik TamoGraph ook gebruiken bij het maken van offertes, met de ‘Predict’ modus kon ik een planning maken en zette ik in de offerte afbeeldingen neer die het duidelijk maakten dat de klant een goed werkend draadloos netwerk zou krijgen. Zelfs bij aanvragen van nieuwe klanten had ik meer succes, ik versloeg bijvoorbeeld een goedkopere concurrent omdat ik de klant de zekerheid kon bieden dat alles goed zou werken. Ik kon de klant namelijk laten zien waarom ik vond dat hij vijf access points nodig had en niet drie zoals de concurrent hem voorstelde.
Grappig was dat ik in sommige gevallen de opmerking: ‘Ik wil overal Wi-Fi, maar ik vind de offerte toch echt te duur’ kreeg. Met de TamoGraph afbeeldingen kon ik met de klant een tweede gesprek houden om een tweede offerte te mogen neerleggen op basis van de vragen: ‘Waar moet ik een goede dekking van Wi-Fi aanleggen?’, ‘Waar is Wi-Fi handig maar niet per se nodig?’ en ‘Waar hoeven er absoluut geen access points komen te hangen?’. Dit voorkomt het ophangen van onnodige access points.
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]